Monday, May 19, 2014

G-DAY@TAHAN ~ Part 2 (hr4-hr6)

G-DAY@TAHAN
Universiti Teknologi Petronas & Prestige Outdoor Sport (POST)
6 Mei - 13 Mei 2014
33 peserta
Kuala Tahan- Kuala Tahan
alen,yoyo,ayieen,fizah,alia,chan,naza,along,ju,jan,hakim,ateh,aiman,kuyu,pet,ekerm,zubir,jb,bull,catok,bedul,rasta,akmal,azman,hisham,leman,myn,gori,yo,padok,fidhi,din,mizi

Ok,kita sambung lagi cerita semalam..

Hari Ke-4 (9 Mei 2014)

Hari ni semua bangun lewat sikit kerana tiada gangguan lebah. alhamdulillah. Sementara menunggu beberapa orang peserta yang tidur di Bawah sampai, kami menyiapkan diri,sarapan pagi dan bungkus makan tengah hari sekali, semua dilakukan dengan selesa. Perjalanan hari ni menuju ke Kem Padang tapi melalui Kem Gedung. Setelah selesai semua, kami bergerak dalam jam 12:40pm untuk meneruskan lagi pengembaraan kami.

Laluan hari ni banyak mendaki kerana kebanyakkannya adalah gunung-ganang. Gunung yang akan kami lalui hari ini adalah Gunung Pangkin, Gunung Tangga 15, Gunung Reskit dan Gunung Gedung. Ada diantara kami yang injured, jadi perjalanan menjadi sedikit perlahan. Untuk pengetahuan, pemandangan yang paling cantik yang korang semua boleh tengok adalah pemandangan daripada Pangkin ke Padang. Masya Allah,memang menakjubkan. Indahnya ciptaan Allah. Itulah yang kami suka tentang alam, cantik,sejuk je mata memandang. Dan yang paling penting, keindahan dan kecantikan tu masih terpelihara.

Laluan dari Tangga 15 ke Reskit banyak menggunakan tangga, jadi bagi yang gayat perlu berhati-hati. Laluan bertambah sukar dari Reskit ke Gedung kerana trek pacak dan banyak menggunakan tali dan tangga. Kebanyakkan dari kami sudah mula sakit kaki, tapi mereka kuatkan semangat untuk mendaki juga sampai ke Gunung Gedung. Alhamdulillah,bila sampai sahaja di Gedung, kepenatan mula hilang dengan panorama yang begitu indah dengan kesejukan yang mula terasa. Kami melepak di Gedung untuk menghilangkan penat sambil menikmati dan mensyukuri anugerah ciptaan Allah.

Dari Kem Gedung,kita boleh nampak Kem Padang kerana di sana terdapat toilet batu yang berwarna oren. Jadi kami rasa perjalanan ke Padang tidaklah begitu jauh. Rupanya sangkaan kami meleset kerana jarak ke Kem Padang mengambil masa dalam 40 minit juga untuk sampai dengan trek yang sangat licin kerana kami menuruni laluan air. Oleh itu,semua mesti berhati-hati ketika melangkah untuk menuruni laluan air tersebut. Tempat mandi a.k.a air terjun dekat situ memang best dan sejuk sangat. Paling awal yang sampai pada jam 7:15pm manakala paling lewat dalam jam 11pm. Alhamdulillah,kali ini semua selamat sampai di Kem Padang.

Hari Ke-5 (10 Mei 2014)

Hari ini merupakan hari yang ditunggu-tunggu oleh semua peserta terutama yang nk Grad G7. Semua bagaikan sudah tidak sabar untuk ke Puncak Gunung Tahan. Pemandangan pokok bonsai hutan dan pokok-pokok yang renek menghiasi suasana. Gunung-ganang yang telah dan belum dijejaki dapat dilihat dengan jelas sepanjang perjalanan. Pelan yang asal, dari Padang-Puncak-Gedung untuk hari ni.

Kami bergerak dari Kem Padang jam 10:30am dan berhenti makan tengah hari di Bukit Berapit pada jam 12pm. Sementara menunggu semuanya sampai, kami memasang flysheet dan kemas barang yang perlu dibawa ke puncak kerana kami tidak perlu membawa haversack ke puncak,hanya barang makanan,headlamp dan baju sejuk sahaja. Seronok betul sebab kami boleh berjalan dengan cepat kerana beban telah berkurangan buat sementara waktu.
Kami memulakan semula perjalanan ke Puncak Tahan pada jam 2pm. Bagi peserta lelaki yang sudah tidak sabar lagi,mereka berlari untuk sampai ke puncak. Yang lain berjalan dengan kelajuan sendiri sambil menikmati panorama sepanjang perjalanan. Rasa puas dan tenang hati ini kerana setelah bersusah payah mengharungi lebah,akhirnya kami sampai juga ke puncak dalam jam 4:15pm. Alhamdulillah,akhirnya Puncak Tahan telah kami tawan. Kami tidak melepaskan peluang merakamkan gambar kenang-kenangan bersama rakan seperjuangan. Dengan kedinginan sudah tentunya perut teras lapar,jadi setiap kumpulan dirikan flysheet dan masak megi. Megi la makanan yang paling sedap kat atas puncak yang sejuk.hehe.. sebaik dirikan flysheet, hujan turun dengan lebat dan semua mencari tempat berteduh dan haba kerana kesejukan. Beberapa minit selepas itu,hujan mula berhenti dan pemandangan yang diliputi kabus pada awalnya telah terlihat. Masya Allah, cantiknya pemandangan. Tidak puas rasanya memandang dengan mata kasar ni. Gambar dan realiti sangat berbeza.

Nak tahu tak apa yang pelik yang ada kt Gunung Tahan tapi tak ada kat Gunung G7 lain? Dekat Gunung Tahan ada toilet yang lengkap dengan flush dan tangki air sekali, tapi malangnya tiada sumber air. Macam display je la,tapi still boleh digunakan. Punca airnya, Kena ambil dari lopak2 air..hehe.. Kami bergerak turun dari Puncak dalam jam 6:40pm menuju ke Bukit Berapit untuk mengambil barang2 dan meneruskan perjalanan ke Kem Gedung. Sampai di Merapit dalam jam 8pm sambil menunggu rakan-rakan yang kain sampai. Disebabkan ada peserta yang injured dan xberdaya, kami terpaksa bermalam di Bukit Berapit. Sedih xdapat tengok sunrise kat Gedung, tapi kita mesti ambil kira keupayaan orang lain jugak kan? Jadi keputusannya, bermalam di Merapit. Sejuk gile wooo....

Hari Ke-6 (11 Mei 2014)

Dengan keadaan yang sejuknya,bihun yang kami rendam semalaman xlembut pn. Pagi tu sukar sikit nak masak sarapan, dan kami masak nasik goreng untuk bungkus bekalan makan tengah hari. Lambat sikit kami memulakan perjalanan hari ni,dalam jam 10:40 am kami memulakan perjalanan ke Kem Gedung dan sampai dalam jam 12:10pm. Disebabkan pemandangan di Gedung cantik dengan kawasan yang lapang dan luas, kami rehat di Gedung dalam satu jam setengah. Dalam jam 1:30pm, kami teruskan perjalanan turun ke trek yang sama kami naik hari tu iaitu melalui Gunung Reskit, Gunung Tangga 15 dan Gunung Pangkin. Sampai di Kem Pangkin Bawah dalam jam 7pm, semua peserta berhenti untuk solat dan topup air untuk sambung perjalanan. Kebetulan sewaktu sampai di sana, ada sekumpulan foreigner berkhemah di situ. Jadi selepas siap2 apa yang patut,dalam jam 8pm kami dah mula bergerak turun menuju ke Bukit Sarsi.
Cadangan asalnya,kami sepatutnya bermalam di Kem Teku. Tapi disebabkan masing-masing fobia dengan lebah, Guider mencadangkan supaya bermalam di Bukit Sarsi yang jaraknya lebih kurang 4jam dari Kem Teku. Jauh gap tu nak sampai ke kem site,tapi kami terpaksa. Jadi dalam jam 9:30pm kami tiba di Bukit Sarsi untuk bermalam. Semua tido awal kerana esok adalah hari yang paling panjang untuk semua..
Pengembaraan kami hampir sampai ke penghujungnya.......sambung next entri.