Monday, May 19, 2014

G-DAY@TAHAN ~ Final Part (hr7-hr8)

G-DAY@TAHAN
Universiti Teknologi Petronas & Prestige Outdoor Sport (POST)
6 Mei - 13 Mei 2014
33 peserta
Kuala Tahan- Kuala Tahan
alen,yoyo,ayieen,fizah,alia,chan,naza,along,ju,jan,hakim,ateh,aiman,kuyu,pet,ekerm,zubir,jb,bull,catok,bedul,rasta,akmal,azman,hisham,leman,myn,gori,yo,padok,fidhi,din,mizi

Terase nak sambung terus lk entri tadi..

Hari Ke-7 (12 Mei 2014)

Hari ni merupakan hari yang paling panjang untuk bahagian perjalanan pulang. Seawal 9:30am semua telah bersiap untuk bergerak dari Bukit Sarsi. Dari situ kami melalui Bukit Botak, Bukit Teku dan Kemudian berhenti mandi manda dan ambil bekalan air di Kem Teku yang sangat banyak Lebah pada jam 1:30pm. Rupa-rupanya perjalanan balik ke Kuala Tahan ni lagi banyak lebah dari mula-mula kami datang. Tapi sebab semuanya dah ada pengalaman,kami lebih bersabar untuk mengawal lebah yang berterbangan di muka dan leher serta seluruh bahagian badan yang lain.

Dari Kem Teku ke Kem Puteh, kami mesti mengharungi 7 kali laluan sungai seperti sebelumnya. Disebabkan keadaan masing-masing kepenatan dengan trip yang panjang serta kecederaan yang dialami, ramai rakan-rakan yang terjatuh ketika menyeberangi sungai. Kami juga terpaksa berhadapan dengan lebah semasa melintasi sungai itu. Mane nk tengok jalan lagi,mane nk elak lebah lagi. Memang "mental". Kami tiba di Kem Puteh pada jam 6:30pm,topup air,solat dan terus gerak mendaki Gunung Rajah. Kami rehat melepaskan lelah di sana dalam jam 9:30pm sehingga jam 10:15pm.
Target kami malam tu kami mesti bermalam di Kem Tengah, jadi kami meneruskan perjalanan ke Kem Tengah melintasi bukit-bukit termasuk Bukit Malang. Sampai di Kem Tengah jam 12am. Semua kepenatan,tapi kami perlu masak kerana seharian kami tak makan kerana melarikan diri daripada lebah. Ada yang terus tidur dengan pakaian trekking tanpa makan. Disebabkan esoknya kami mesti sampai Kuala Tahan,jadi kami perlu bergerak awal pagi. Semua tidur hanya beralaskan groundsheet tanpa flysheet dan sleeping beg.

Hari ke-8 (13 Mei 2014)

Kesengsaraan hampir berakhir..hehehe.. Seawal 6:40am kami memulakan perjalanan kerana kami target untuk sampai di Pejabat Perhilitan sebelum tamat waktu pejabat kerana kami perlu isytiharkan barang yang kami bawa. Ada beberapa lagi bukit yang kami perlu tempuh untuk sampai di Kem Melantai iaitu Bukit Jepun, Bukit Mengah, Bukit Jerman dan Bukit Buluh. Kami tiba di Kem Melantai jam 10:40am.

Sampai di Kem Melantai, kami perasan yang sarang lebah tu berada di pokok tualang berdekatan dengan kem site tu. Patutlah lebah banyak sangat.  Tanpa buang masa, kami topup air dan teruskan perjalanan ke Taman Negara Kuala Tahan. Tapi sebelum tu kami rehat makan tengah hari di Bukit Melantai dan teruskan perjalanan pada jam 12:30pm. Kami tiba di Taman Negara Kuala Tahan pada jam 4:40pm dan yang paling lewat pada jam 5:30pm.

Sempat la semua orang diperiksa oleh pegawai Jabatan Perhilitan pada petang itu. Alhamdulillah,akhirnya sempurna satu trip pendakian dan semua yang pergi dapat pulang dengan selamatnya. Kami menetap di Liana Hostel pada malam tu dan buat BBQ untuk meraikan semua.

Tamatlah sudah episod pendakian program G-DAY@TAHAN pada 13 Mei 2014. Terima kasih banyak-banyak diucapkan kepada Organizer kerana sudi menempatkan kami dalam kalangan peserta walaupun pada mulanya penyertaan telah penuh.
Pengalaman yang kami dapat dalam trip ini tidak boleh digambarkan dengan kata-kata. Sesungguhnya anugerah ciptaan Allah itu sungguh indah dan mempesonakan. Marilah kita sama-sama menyintai alam kita seperti kami di A.L.A.M.