Sunday, May 18, 2014

G-DAY@TAHAN ~ Part 1 (hr1-hr3)

G-DAY@TAHAN
Universiti Teknologi Petronas & Prestige Outdoor Sport (POST)
6 Mei - 13 Mei 2014
33 peserta
Kuala Tahan- Kuala Tahan
alen,yoyo,ayieen,fizah,alia,chan,naza,along,ju,jan,hakim,ateh,aiman,kuyu,pet,ekerm,zubir,jb,bull,catok,bedul,rasta,akmal,azman,hisham,leman,myn,gori,yo,padok,fidhi,din,mizi

Pendakian ke Gunung Tahan melalui trek Kuala Tahan- Kuala Tahan ini dikatakan trek yang paling mencabar bagi pendaki-pendaki. Jaraknya lebih kurang 55km dari pejabat Perhilitan Taman Negara ke Puncak Gunung Tahan. Oleh kerana ramai peserta yang Grad G7 di Gunung Tahan, mereka memilih untuk melalui laluan ini.

Gunung Tahan merupakan Gunung yang terkawal dan diletakkan dibawah penjagaan Taman Negara dan dikawal selia oleh Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN). Oleh itu setiap aktiviti haruslah mendapat kebenaran dan akan dikenakan bayaran yang sepatutnya. Sebelum memulakan pendakian, semua peserta haruslah memberitahu bilangan barangan yang dibawa kepada pegawai yang bertugas di Pejabat Perhilitan Taman Negara untuk diperiksa.

Pemeriksaan ke atas semua barang peserta selesai lebih kurang sejam setengah. Taklimat ringkas diberikan oleh Guider Ayie tentang perjalanan yang bakal ditempuhi untuk beberapa hari ni. Beliau juga ada memaklumkan tentang bilangan Lebah yang sangat banyak pada musim ini. Aktiviti pemanasan badan dan bacaan doa dilakukan sebelum memulakan perjalanan.

Hari Pertama-6 Mei 2014
Seawal jam 10:50am kami semua memulakan pengembaraan menuju ke Kem Melantai, iaitu destinasi pertama kami untuk bermalam. Setelah 20minit berjalan di atas pelantar pejalan kaki yang disediakan, kami berhenti rehat di Lubok Simpon. Ada peserta yang mengambil kesempatan untuk mandi-manda sebelum meneruskan perjalanan.
Perjalanan menuju ke Kem Melantai tidaklah begitu sukar memandangkan struktur Bumi dikawasan itu agak mendatar dan hanya ada sedikit permukaan menaik dan menurun. Kami tiba seawal jam 5.00petang.

Malangnya bagi kami sampai terlalu awal kerana kami terpaksa berhadapan dengan lebah buat kali pertamanya. Mulanya kami ingat lebah kelulut yang kecil dan biasa kami jumpa dimana-mana gunung yang lain,tapi ternyata sangkaan kami meleset kerana lebah yang datang besar2 dan banyak. Aktiviti memasak kami terganggu dengan adanya lebah ini kerana lebah ini tertarik dengan cahaya.Selesai makan,semua tidur setelah penat berjalan seharian.
Kem Melantai

Hari Kedua-7 Mei 2014
Selalunya trip pelajar UTP akan bergerak lambat kerana masing-masing payah bangun pagi, tapi disebabkan lebah seawal 6 pagi semua sudah bangun dan siapkan kelengkapan masing-masing. Ramai yang sudah "mental" dengan lebah dan tak tahan kena sengat, jadi jam 8:20am semua bergerak ke destinasi seterusnya. Kami berjalan dengan langkah masing-masing kerana banyak mendaki bukit. Antara bukit yang kami lalui adalah Bukit Buluh, Bukit Jerman, Bukit Mengah (memang mengah pun), Bukit Jepun dan berhenti makan tengah hari di Bukit Tengah a.k.a Kem Tengah dalam jam 1pm
Kem Tengah

Perjalanan hari ini menuju ke Kem Puteh agak mencabar berbanding semalam kerana dah mula trek mendaki iaitu perlu mengharungi 26 bukit dan mendaki Gunung Rajah yang berketinggian 567meter (1889ft) atas paras laut. Kem Puteh terletak di kaki Gunung Rajah.

Dari Kem Tengah ke Kem Puteh hanya mengambil masa lebih kurang 4jam, jadi guider mencadangkan supaya kami berehat di Kem Tengah lama sedikit untuk mengelakkan dari lebah yang banyak di Kem Puteh nanti sekiranya sampai terlalu awal. Jam 3:30pm kami bergerak dan sampai pada jam 7:15pm. Walaupun ada lebah,tapi bilangannya kurang cuma pacat pula yang banyak. adoii...yang penting dapat bersihkan diri dan mandi di sungai. Leganya.

Hari Ketiga-8 Mei 2014
Pagi ni lebah menyerang dengan banyaknya. Walaupun semua dah bangun seawal 5:30am lebah lagi awal datang. Semua xsempat nak mengemas barang dengan betul sampai ada yang tertinggal sebab nak larikan diri dari lebah. Ada juga yang xtahan sampai campakkan beg ke dalam sungai dan cecepat pakai beg. Sebab lebah paling banyak hurung beg. Menyeramkan..sungguh menyeramkan.

Hari ni kami terpaksa mengharungi 7 kali laluan sungai menuju ke Kem Teku untuk makan tengah hari dalam 4jam perjalanan kemudian terus ke Kem Pangkin Bawah untuk bermalam. Jumlah jam perjalanan pada hari ini dalam 13jam. Kami bergerak seawal 8am dan sampai Kem Teku jam 12:30pm tapi disebabkan lebah yang sangat banyak,kami terpaksa meneruskan perjalanan ke tempat yang lebih tinggi untuk makan tengah hari.

Malangnya ramai yang terlupa nk topup air,jadi bekalan air yang ada tu nk buat masak air dan makanan tengah hari dan air tu juga nk buat bekalan sampai Kem Pangkin Bawah. Kebanyakkan dari kami xsempat lunch,jadi kami berhenti di Bukit Sarsi dalam jam 6pm untuk masak makanan untuk alas perut dan solat. Lepas maghrib dalam jam 7:45pm kami bergerak semula menuju ke Kem Pangkin Bawah dan tiba dalam jam 10pm. Trek agak memacak,tapi disebabkan sudah gelap kami semua berjalan dengan perlahan untuk mengurangkan penggunaan tenaga. Seksa sangat bila trekking takda air. Semua dah kekeringan tekak dan semakin perlahan sebab tiada tenaga.

Sumber air di Kem Pangkin agak jauh dan susah laluan turunnya,tetapi disebabkan semua dah kekurangan air dalam badan bergegas mengambil air untuk diminum. Bagi yang sampai awal,kami menyediakan air untuk kawan2 yang baru sampai supaya mereka dapat hilangkan dahaga mereka. Ada juga diantara kami yang cedera dan xberdaya untuk sampai di Kem terpaksa tidur di bawah kerana tidak larat untuk meneruskan perjalanan. Khemah didirikan dan masing2 membersihkan diri dan menyiapkan makanan malam. Lebah tiada di kawasan ini,jadi semua boleh tidur dengan lena. Esok pagi hanya menunggu ketibaan rakan2 dari bawah sampai,kemudian baru meneruskan perjalanan.

Untuk hari seterusnya kita sambung di entri yang seterusnya k. Banyak lagi hari yang kami kena tempuh ni.